بازسازی سلولهای بتا و گزینه‌های درمانی جدید برای دیابت نوع 1

 5 اوریل 2107- محققان دانشگاه کالیفرنیا راه جدیدی را برای بازسازی سلولهای بتا کشف کرده‌اند که می‌تواند به درمانهای جدیدی برای درمان دیابت نوع 1 بیانجامد. آنها جمعیت جدیدی از سلولهای بتا را درپانکراس انسان وموش شناسایی کردند که پیش از این از دید محققان پنهان مانده بود. این سلولهای جدید موجود در جزایر لانگرهانس می‌توانند انسولین تولید کنند اما قادر به تشخیص گلوکز نیستند بنابراین در وضعیت فعلی خود نمی‌توانند مانند سلولهای بتا عمل کنند.

 اما هنگامیکه محققان به بررسی جزئیات بیشتری در این سلولها پرداختند، مشخص گردید که این جمعیت از سلولها می‌تواند به جای سلولهای بتایی که در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از بین رفته اند، مورد استفاده قرار گیرد.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Mark Huising و همکارانش در حال بررسی چگونگی تنظیم قند خون توسط سلولهای تولید کننده‌ی انسولین با استفاده از تکنیک‌های میکروسکوپی جدید بودند که در جزایر لانگرهانس انسان و موش این جمعیت جدید از سلولها را کشف کردند.

آنها متوجه شدند که این سلولها به سلولهای نابالغ بتا بسیار شباهت دارند و قادر به تولید انسولین هستند اما نمی‌توانند مقدار قند خون را تشخیص دهند. تیم دکتر Huising مشاهده کردند که سلولهای آلفا می‌توانند به سلولهای بتای نابالغ تبدیل و سپس به سلولهای بتای واقعی بالغ شوند.

Huising توضیح داد: ما به این ترتیب یک منبع مادام العمر از سلولهای بتای جدید در یک محل تخصصی در داخل جزایر سالم یافتیم و با مقایسه‌ی سلولهای بتای نابالغ با سلولهای بالغ بتا در جزایر سالم آموختیم که چگونه سلولهای بالغ تولید کننده‌ی انسولین به سلولهای بتای کامل و کاربردی تبدیل می‌شوند.

 محققان بر این باورند که یافته‌های این تحقیق به توسعه‌ی درمانهای مبتنی بر سلولهای بنیادی برای دیابت کمک خواهد کرد وهمچنین اطلاعات بیشتری را در مورد دیابت نوع 2 که در آن سلولهای بتا غیر فعال شده و دیگر قادر به ترشح انسولین نیستند، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

پرفسور Andrew Rakeman مدیر این تحقیقات در JDRF که به تامین مالی این تحقیق کمک کرده است و از اهمیت این نتایج شگفت زده شده است، گفت: کار دکتر Huising و همکارانش درجه‌ی انعطاف پذیری در سلولهای جزایر لانگرهانس و مسیرهایی که این سلولها در هنگام تغییر هویت پیش می‌گیرند را به ما نشان داد، با توجه به مشاهده ی فرایندهای مشابه، در جزایر لانگرهانس بنظر می‌رسد، احتمال اینکه این بینش مکانیستی به روشهای درمانی برای دیابت تبدیل شود، افزایش می‌یابد.

 این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Cell Metabolism منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/beta-cell-regeneration-discovery-could-open-up-type-1-diabetes-treatment-options-96852962.html